Het einde van Universal Analytics (per 1 juli 2024)

Misschien ben je nog in de veronderstelling dat na de veranderingen van afgelopen jaar alles nu weer even rustig is, maar per 1 juli 2024 raken alle Google klanten hun toegang kwijt tot de interface en API van Google Analytics (Universal Analytics), zoals de koppelingen met Google Ads en Google Search console. Je bent dan al je (waardevolle) historische data kwijt!

Wil jij je websitemetingen waaronder de conversies/ gebeurtenissen behouden? Dan heb je een Google Analytics 4-property nodig en moet je je oude data op tijd opslaan en alle conversie data via de Google tag manager laten lopen. Vooral voor bedrijven die automatisch gemigreerd zijn naar Google Analytics 4 kan deze ontkoppeling zorgen dat je geen metingen meer binnen krijgt in je bestaande GA4 account.  

Op 1 juli vorig jaar gebeurde er al een heleboel: sinds die tijd verwerken standaard Universal Analytics-property’s geen nieuwe gegevens meer. Daardoor moesten we overstappen naar GA4, een analysetool die niet enkel afhankelijk is van cookies en gegevens ook ‘cross-platform’ kan verzamelen en verwerken. Ook slaat GA4 geen IP-adressen meer op, wat nodig is gezien de huidige privacy-regelgeving en AVG/GDPR. Google heeft aangekondigd dat ze een jaar na deze wijzigingen nu dus de toegang tot UA helemaal stopzetten en deze analysetool van Google definitief stopt.

Hoe zorg je ervoor dat je gegevens bewaard blijven?

Per 1 juli 2024 is Google Analytics (Universal Analytics) dus niet langer beschikbaar en kun jij de gegevens die je in de afgelopen jaren verzameld hebt niet meer inzien en gebruiken. Wacht niet tot het laatste moment, maar sla nu al je gegevens al op, zodat je zeker niet te laat bent. Waarschijnlijk krijg je zelfs al een aftelklok te zien in je oude Google Analytics (UA) property met wanneer je gegevens verwijderd worden. Exporteer de gegevens van je account dus voor 1 juli 2024. Zo doe je dat:

  • Rapporten downloaden: behoorlijk tijdrovend maar niet ingewikkeld. Doe dit voor alle properties, tijdsperiodes en rapporten die je wilt bewaren;
  • Met de GA Reporting API je gegevens aan Looker Studio koppelen;
  • Met de GA Spreadsheet Add-on je gegevens aan Google Spreadsheets koppelen;
  • Via (het betaalde) Google Analytics 360 de gegevens exporteren naar BigQuery.

Zorg ervoor dat de aankomende veranderingen geen gevolgen hebben voor jouw online succes en dat je toekomstige besluiten nog steeds kunt staven met waardevolle data. Jouw statistieken zijn voor jou goud waard.

Heb je hulp nodig bij het downloaden van rapportages of de meer gevorderde alternatieven voor het bewaren van gegevens?

We helpen je graag. Ook kunnen we jouw GA4 zo inrichten en optimaliseren dat je er het meeste uithaalt! GA4 integreert uitstekend met andere Google-producten, zoals Google Search Console, Google Tag Manager, Google Optimize en Google Ads.

Samen gaan we voor het maximale resultaat!