Wat verandert er in 2024?
Onder druk van Europese wetgeving wordt de privacy van websitebezoekers meer en meer beschermd, denk aan de AVG en de toestemmingsmodus V2. Veel bedrijven houden zich namelijk niet aan de regels, er worden gegevens verzameld zonder toestemming of er worden fouten gemaakt bij het instellen van cookiebanners. Daarom is het de bedoeling dat er vanaf eind 2024 geen gebruik meer wordt gemaakt van Third-Party Cookies. Die deadline nadert met rasse schreden, dus hoog tijd om je er wat verder in te verdiepen! Wat betekent dit voor jou en moet je nu al in actie komen?
Einde Third-Party cookies
Third-Party cookies werden tot nu toe veelvuldig ingezet. Eind 2024 zullen de Third-Party cookies volledig verdwenen zijn. Nou ja, niet verdwenen, ze worden geweerd. Dat betekent een enorme verandering in online advertising, want vanaf nu zijn bezoekers de baas. Zij bepalen door middel van privacyvoorkeuren welke informatie jij als bedrijf mag verzamelen. Daar zijn allerlei cookiebeperkingen voor. Ook worden terugkerende bezoekers gezien als unieke bezoekers. Zonder Third-Party cookies wordt gericht targeten dus een stuk lastiger, omdat je nu niet meer weet wie je bezoekers zijn en waar ze zich bevinden. SEA en social advertising worden bemoeilijkt, maar ook A/B tests.
Met het verdwijnen van Third-Party cookies, komen First-Party cookies weer meer in beeld. Deze bieden namelijk ook een aantal voordelen. Zo ben je niet afhankelijk van anderen voor het verzamelen van je data. Wil je je advertenties optimaliseren met First-Party cookies? Dan kun je gebruikmaken van tools als Hotjar, Clarity en GA4. Zorg dat je de data die je hebt nog effectiever inzet voor het bereiken van de juiste bezoekers. Adverteerders, websites en browsers bereiden zich al voor op de veranderingen. SEO wordt belangrijker en je online aanwezigheid en content inzetten voor het genereren van verkeer naar je website. Ook contextuele targeting en het optimaliseren van je e-mailmarketing zijn goede alternatieven.
Google Sandbox
Google zou Google niet zijn als het niet al op een vernieuwender alternatief zat te broeden. Google Sandbox is een verantwoorde manier om data te verzamelen, zonder Third-Party cookies te gebruiken. Dat begint met Tracking Protection, waarbij je een waarschuwing krijgt zodra je Chrome opent over hoe je meer privé kunt browsen. Zo kun je niet getrackt worden tijdens het bezoeken van verschillende websites. Alles met als doel om een web te bieden met meer privacy, terwijl het toch voor iedereen toegankelijk is.
Begin Google Consent Mode V2
Sinds maart 2024 is de Google Consent Mode V2 verplicht voor websites, nog zo’n privacymaatregel. Het verzamelen van data dient zorgvuldig te gebeuren. Websites dienen de Google Consent Mode op de juiste wijze in hun website te implementeren in de cookiebanner, anders weigert Google sowieso metingen van de betreffende website en word je beperkt in de targetingopties van digitale advertenties. De Google Consent Mode V2 laat bezoekers zelf aangeven of hun data gemeten mogen worden. De gekozen optie in de cookiebanner wordt geregistreerd, waardoor adverteerders data niet meer zonder toestemming kunnen gebruiken voor marketingdoeleinden. Kun je niet aantonen dat de gebruiker consent heeft verleend? Dan vervallen de opties voor targeting grotendeels. Dit betekent dat je Google Ads-campagnes minder effectief zullen zijn.
Gaat het je na het lezen van bovenstaande informatie duizelen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We kijken graag samen met jou wat we voor je kunnen betekenen!